پوسته زدن یا رویه بندی رنگ داخل قوطی (Skinning)

پوسته زدن یا رویه بندی رنگ داخل قوطی (Skinning)

مقدمه:

سطح اغلب رنگ‌های هوا خشک درون ظروف پس از مدتی انبارداری و نگهداری پوسته میزند و یا به عبارت دیگر در سطح رنگ لایه‌ای از یک ژله به ضخامت چند میلیمتر تشکیل می‌گردد که بدین پدیده اصطلاحا پوسته زدگی و یا رویه بندی می‌گویند.

 

چرا رویه‌بندی در داخل قوطی رنگ ایجاد می‌شود:

پوسته زدن یا رویه‌بندی رنگ داخل قوطی (skinning) یک پدیده است که در صنایع رخ می‌دهد. این پدیده به تشکیل یک لایه خشک و سفت بر روی سطح رنگ داخل قوطی اشاره دارد، در حالی که مابقی رنگ در داخل قوطی هنوز ترکیبات مایعی دارد. وقتی رنگ در داخل قوطی ذخیره می‌شود، اکسیژن هوا ورودی با سطح رنگ در تماس است. این تعامل باعث اکسیداسیون برخی اجزای رنگ می‌شود، که منجر به تشکیل یک پوسته خشک و سفت بر روی سطح رنگ می‌شود. این پوسته معمولاً به صورت لایه‌ای نازک و سمت داخل قوطی تشکیل می‌شود و ممکن است به نام “پوسته رنگ” یا “رویه رنگ” شناخته شود. و علل احتمالی آن عبارتند از:

  • عدم استفاده از مواد کمکی ضد رویه در هنگام ساخت و فیلینگ.
  • خوب بسته نبودن درب ظروف و در نتیجه ورود هوا بداخل و تشکیل پلیمر اکسیداسیونی در سطح رنگ
  • پر نبودن ظرف رنگ به اندازه کافی(در صورتی که ظرف نصفه پر شده باشد, اکسیژن موجود در فضای نصفه خالی دیگر ظرف برای عمل اکسیداسیون سطح رنگ کافی میباشد).

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، ویسکوزیته بیش از حد رنگ‌های فوری را ممکن است بتوان با افزودن مقداری حلال فوری کاهش داد درحالیکه رنگ‌های هواخشک را به سادگی نمیتوان با این روش اصلاح نمود و میبایستی آن‌ها را تخلیه تا در صورت امکان دریک فرصت مناسب اصلاح و یا حتی به دور ریخت.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

گفتگو در واتساپ
نیاز به کمک دارید؟
گفتگو با پشتیبان
سلام👋
از اینکه ما را انتخاب کرده اید متشکریم.
چنانچه درخواستی دارید لطفا جهت سهولت در پاسخگویی موارد زیر را ارسال کنید:
نام شما، نام شرکت، شماره تماس و موضوع درخواست.
با تشکر هومان تجارت ماندگار.🙏