فلوتینگ و فلودینگ (Floating and Flooding)

فلوتینگ و فلودینگ (Floating and Flooding)

مقدمه:

اختلاف زیاد در اندازه و قدرت مرطوب پذیری دو یا چند پیگمان که در ساخت یک رنگ جهت ایجاد فام مورد نظر بکار می‌روند ممکن است در فیلم تر و یا خشک باعث دو رنگی و یا چند رنگی شدن فیلم حاصل شود که بدین پدیده فلودینگ و فلوتینگ می‌گویند.

چرا فلوتینگ و فلودینگ در سطح پوشش اتفاق می‌افتد:

فلوتینگ به معنای بیرون آمدن ذرات جامد از سطح رنگ و تشکیل لکه‌ها یا نقاط پوچ بر روی سطح است. این مشکل معمولاً از تراکم زیاد ذرات رنگ در لایه رنگ می‌تواند ناشی می‌شود. وقتی ذرات رنگ به اندازه‌ای زیاد باشند که توانایی گرفتن به شکل یکنواخت در روی سطح را نداشته باشند، لکه‌ها یا نقاط پوچ شکل می‌گیرند و فلوتینگ ایجاد می‌شود.

فلودینگ به معنای تراکم زیاد ذرات رنگ در لایه رنگ و تشکیل سطح بسیار براق  است. در این حالت، تعداد زیادی ذرات رنگ در سطح لایه تجمع می‌یابند و باعث ایجاد یک سطح ناهموار و براق می‌شوند که اصطلاحاً به عنوان فلودینگ شناخته می‌شود. این مشکل معمولاً به دلیل اعمال لایه رنگ زیاد و تراکم غیرمناسب ذرات رنگ ایجاد می‌شود.

بعبارت دیگر فلودینگ به پدیده ای گفته می‌شود که فام سطحی یک فیلم تر، از لایه زیری همان فیلم یطور یکنواخت متفاوت باشد و یا به عبارت دیگر فام یک فیلم تر از رنگی با فام فیلم خشک همان رنگ متفاوت باشد. تشخیص پدیده فلوتینگ ساده‌تر است به این صورت که فیلم به صورت نقطه نقطه و یا خطوطی از فام های مختف در سطح فیلم به نظر میاید و اگر چنانچه این خطوط موازی باشد به آن سیلکینگ گویند و بنابراین پدیده سیلکینگ نوع خاصی از پدیده فلوتینگ میباشد.

پدیده فلودینگ و فلوتینگ بیشتر برای فام‌های سبز، قهوه‌ای و خاکستری اتفاق می‌افتد مثلا استفاده از پیگمان کروم سبز که مخلوطی از آبی پروس و کروم سربی ایجاد فلودینگ وفلوتینگ را می‌نماید.و وقتی که فیلم تر مذکور رنگ تیره‌تری از حالت مایع به خود می‌گیرد نمایانگر افزایش غلظت آبی پروس در سطح فیلم بوده و قتیکه این تیرگی یکپارچه گردد آن را فلودینگ می‌نامند و حالت رگه رگه شدن آن را در ظرف مایع فلوتینگ می‌نامند. عوامل احتمالی در رویت حالت‌های فلودینگ و فلوتینگ کمک می‌کنند عبارت است از:

  • استفاده از یک حلال کند فرار که به ذرات پیگمان‌ها امکان جا به جا شدن را بدهد.
  • استفاده از رنگ بر روی سطح یا در محیط سرد که در نتیجه حلال دیرتر تبخیر شده و ذرات پیگمان‌ها امکان جا به جا شدن می‌بایند.
  • تشکیل یک فیلم ضخیم.
  • استفاده از رنگ روی یک استری که ضخامتش زیاد است و یا هنوز کاملا خشک نشده باشد.

در صورت مشاهده فلودینگ بر فیلم تر، فورا از همان رنگ اما با ویسکوزیته رقیق تر سطح فیلم را مجددا با یک استری پوشش نازک نمایید و در صورتیکه فیلم خشک شده باشد و به حالت فلوتینگ تبدیل شده باشد ناچارا میبایستی سطح را تمیز و رنگ آمیزی مجدد نمود.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، دو مشکل متداول که می‌تواند در فرآیند رنگ‌آمیزی رخ دهد، فلوتینگ و فلودینگ هستند. فلوتینگ به معنای بیرون آمدن ذرات رنگ از سطح و تشکیل لکه‌ها یا نقاط پوچ بر روی سطح هدف است. این مشکل ممکن است به دلیل تراکم زیاد ذرات رنگ در لایه رنگ اتفاق بیفتد. از سوی دیگر، فلودینگ به معنای تراکم زیاد ذرات رنگ در سطح لایه و تشکیل سطح بسیار براق و شل است. این مشکل معمولاً ناشی از اعمال لایه‌های زیاد از رنگ می‌شود که باعث ایجاد یک سطح ناهموار و براق می‌شود. با رعایت موارد بالا، می‌توان مشکلات فلوتینگ و فلودینگ را در فرآیند رنگ‌آمیزی کاهش داده و به دست‌یابی به نتایج بهتر در اجرای رنگ‌ها و پوشش‌های رنگ‌دار برسید.

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

گفتگو در واتساپ
نیاز به کمک دارید؟
گفتگو با پشتیبان
سلام👋
از اینکه ما را انتخاب کرده اید متشکریم.
چنانچه درخواستی دارید لطفا جهت سهولت در پاسخگویی موارد زیر را ارسال کنید:
نام شما، نام شرکت، شماره تماس و موضوع درخواست.
با تشکر هومان تجارت ماندگار.🙏