جوش یا تاول زدن فیلم (Blistering)

جوش یا تاول زدن فیلم (Blistering)

مقدمه:

جوش زدن یا تاول زدن فیلم به وقوع پیوستن پدیده‌ای در پوشش‌دهی و رنگ‌آمیزی اشاره دارد که در آن خطوط یا ذرات غیرهمگن در سطح پوشش ایجاد می‌شوند. این پدیده می‌تواند به علت تراکم غیرمناسب مواد رنگی در سطح باشد که باعث ایجاد تاول‌های خشک یا خطوط رنگی در سطح پوشش می‌شود. این مسئله معمولاً به نام “جوش زدن” یا “تاول زدن” شناخته می‌شود و می‌تواند در پوشش‌های رنگدانه‌ای، لاک‌ها، پوشش‌های محافظ و حتی رنگ‌های آمیزشی اتفاق بیافتد.

چرا فیلم جوش یا تاول می‌زند:

تاول زدگی یکی از عموم ترین عیوب رنگ است که منجر به عدم چسبندگی رنگ به زیر لایه و بروز خوردگی در محل تاول میگردد.تاول,تشکیل حباب‌هایی به اندازه 0.2-0.6 سانتی متر مربع در فیلم خشک رنگ است که عمدتا به دلیل محبوس ماندن حلال و بخار اب, ایجاد می‌شود.فرایند عمومی تاول زگی, افزایش حجم فیلم در اثر جذب اب یا تورم می‌باشد اما فرایندهای دیگری جهت توجیه این عیب بیان گردیده شده است. ضخامت فیلم رنگ، اعمال لایه‌های زیاد از رنگ می‌تواند باعث انبساط زیاد رنگ در فرآیند خشک شدن شود و شره کردن را تسریع کند. بدون شک، تاول زدن یا جوش زدن فیلم یکی از مسائلی است که در صنایع رنگ‌آمیزی و پوشش‌دهی ممکن است به وجود آید و بر کیفیت نهایی پوشش‌دهی تأثیر بگذارد. این مسئله وقتی رخ می‌دهد که در سطح پوشش، خطوط ناهموگن یا ذرات غیرهمگن به وجود می‌آیند، که می‌توانند از نظر ظاهری نامطلوب به نظر بیایند.

به طور کلی، دلایل مختلفی می‌تواند باعث تاول زدن یا جوش زدن فیلم شود:

 

  • وجود رطوبت مابین سطح رنگ شده و استری یا استری و رنگ رویه .
  • وجود روغن و یا کثیفی بین سطح و استری  و یا استری و رنگ رویه.
  • تغییر سریع درجه حرارت.
  • حتی الامکان از تماس فیلم با اب یا رطوبت جلوگیری نمایید.
  • عدم استفاده از مواد نفتی در هنگام سمباده کاری
  • کافی نبودن زمان خشک شدن
  • ضخامت بیش از حد استری
  • استفاده بیش از حد حلال های سریع فرار در رنگ های کوره ای حرارت بالا.
  • خشک اسپری نمودن.
  • در فیلم های پلی یورتانی جوش حاصل ممکن است ناشی از تولید دی اکسید کربن بر اثر واکنش شیمیایی رزین پلی یورتان با عامل کیور یا سخت کننده باشد.

در صورتی که مقدار جوش زدگی یک فیلم زیاد باشد میبایستی ان فیلم را از روی سطح جسم به عمق تا استرسی و حتی تا سطح فیلم برداشت که البته این امر بستگی به عمق جوش زدگی دارد.پس از برداشتن ان قسمت از فیلم جوش زده ,سطح را مجددا با رعایت تمامی جوانب رنگ امیزی مجدد نمایید و درصورتیکه مقدار جوش زدگی کم باشد محیط جوش زده را سمباده زده و سپس رنگ امیزی نمایید و این عمل را دو الی سه بار تکرار نمایید.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، برای جلوگیری یا کاهش این پدیده، لازم است تاول‌ زدن به صورت منظم بررسی و عوامل مختلف ایجاد آن شناسایی شود. سپس با بهینه‌سازی شرایط پوشش‌دهی، تراکم مواد رنگی، و فنون اسپری می‌توان به جلوگیری از ایجاد تاول‌ها و بهبود کیفیت نهایی پوشش‌دهی دست یافت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

گفتگو در واتساپ
نیاز به کمک دارید؟
گفتگو با پشتیبان
سلام👋
از اینکه ما را انتخاب کرده اید متشکریم.
چنانچه درخواستی دارید لطفا جهت سهولت در پاسخگویی موارد زیر را ارسال کنید:
نام شما، نام شرکت، شماره تماس و موضوع درخواست.
با تشکر هومان تجارت ماندگار.🙏