بلند شدن یا باد کردن چروکی قسمتی از یک فیلم (Lifting or Raising)

بلند شدن یا باد کردن چروکی قسمتی از یک فیلم (Lifting or Raising)

مقدمه:

در صنعت پوشش و رنگ، اصطلاح “Lifting” یا “Raising” به معنای بلند شدن یا باد کردن چروکی در قسمتی از یک فیلم پوششی (مثل پوشش‌های رنگی یا لاک‌ها) استفاده می‌شود. این مشکل ممکن است در فرآیند اجرای پوشش یا رنگ‌آمیزی رخ دهد و باعث کاهش کیفیت نهایی محصول می‌شود.

چرا قسمتی از یک فیلم بلند می‌شود:

گاهی اوقات هنگامی که پوشش دوم و یا یک رنگ رویه دیگری را بر لایه‌ای از یک فیلم قبلی اعمال می‌شود پس از مدت کوتاهی مشاهده می‌شود که قسمت‌هایی از فیلم تشکیل شده جدید به صورت پوسته های چروکی متصل به فیلم از فیلم جدا شده و به فیلم حالت چروکی برجسته‌ای میدهند که اصطلاحا به این به این پدیده لیفتینگ یا بلند شدن چروکی فیلم گویند برای جلوگیری از این مشکلات، معمولاً نیاز به تنظیم و کنترل دقیق شرایط فرآیند و استفاده از تجهیزات و مواد با کیفیت است. همچنین، اطمینان از صحیح بودن فرآیند نصب و اجرای پوشش نیز بسیار مهم است.

در صورت بروز این مشکل، تعمیر و تصحیح آن به معنای اصلاح چروکی و بهبود کیفیت پوشش می‌باشد. و عوامل احتمالی ان عبارتند از:
  • لیفتینگ نتیجه جذب حلال یا حلال‌ها توسط فیلم قبلی می‌باشد به طوری که مقداری از آن نامحلول بوده اما رطوبت پذیر با حلال‌های فوق می‌باشد.سرعت تبخیر حلال بکار رفته بسیار کند است به طوری که مدت زمان نشست را طولانی می‌نماید.اگر فیلم قبلی کاملا انحلال پذیر در فیلم تازه مرطوب که بر روی آن تشکیل شده است و یا اینکه فیلم کاملا رطوبت پذیر توسط حلا‌‌ل‌ها نباشد و در آن صورت پدیده لیفتینگ بوقوع نخواهد پیوست.
  • در صورتی که پوشش دست اول یکپارچه بر روی سطح تمیزی صورت نگرفته باشد، پوشش دست دوم با اینکه پوشش دست اول کاملا خشک شده باشد ممکن است بلند شود.
  • استفاده از رنگ‌های فوری بر رنگ‌های هواخشک.
  • قرار گرفتن یک فیلم هواخشک مابین دو فیلم فوری.
  • استفاده از پوشش دوم یک رنگ هواخشک بر روی فیلم حاصل از پوشش اول همان رنگ که هنوز کاملا خشک نشده است.
  • استفاده اشتباهی یا عمدی از یک تینر فوری در یک رنگ هواخشک.
  • استعمال یک رنگ با ویسکوزیته زیاد از حد.
  • کافی نبودن سمباده کاری فیلم کهنه فوری قبلی.
  • استفاده از رنگ رویه بر روی آستری‌ای که هنوز کاملا خشک نشده است.

تنها راه اصلاح چنین فیلم هایی این است که قسمت های بلند شده را کاملا پاک و تمیز نموده  و سپس با رعایت اصول لازمه رنگ آمیزی مجدد نمایید.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، برای جلوگیری از این مشکلات، معمولاً نیاز به تنظیم و کنترل دقیق شرایط فرآیند و استفاده از تجهیزات و مواد با کیفیت است. همچنین، اطمینان از صحیح بودن فرآیند نصب و اجرای پوشش نیز بسیار مهم است. در صورت بروز این مشکل، تعمیر و تصحیح آن به معنای اصلاح چروکی و بهبود کیفیت پوشش می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

گفتگو در واتساپ
نیاز به کمک دارید؟
گفتگو با پشتیبان
سلام👋
از اینکه ما را انتخاب کرده اید متشکریم.
چنانچه درخواستی دارید لطفا جهت سهولت در پاسخگویی موارد زیر را ارسال کنید:
نام شما، نام شرکت، شماره تماس و موضوع درخواست.
با تشکر هومان تجارت ماندگار.🙏