اکسید آهن قرمز (Red Iron Oxide)

اکسید آهن قرمز (Red Iron Oxide)

مقدمه:

 

 نوعی رنگدانه معدنی است که از ترکیبات آهن و اکسیژن به دست می آید. رنگ قرمز آن بسته به اندازه ذرات و شکل رنگدانه از روشن تا تیره متغیر است. اکسید آهن قرمز بسته به منبع و روش تولید می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد.

انواع اکسید آهن قرمز :

اکسید آهن قرمز یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین رنگدانه ها در جهان است. پیشرفت ها و نوآوری های جدید دائماً کیفیت و عملکرد آن را بهبود می‌بخشد. معادن اکسید آهن قرمز در اغلب نقاط دنیا فراوان هستند، فقط از معدودی از آن‌ها جهت ساخت این رنگدانه استفاده می‌شود. بهترین معادن آن در جزیره هرمز ایران و مالاگا اسپانیا یافت می‌شود.

نوع طبیعی این رنگدانه به دلیل قیمت پایینی که دارد در تولید پوشش‌های آستری، پوشش‌های دریایی، بتن‌های رنگی و یا چسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع قیمت اقتصادی آن، موجب افزایش خرید و فروش پیگمنت اخرای طبیعی در این صنایع گشته است. اشکال عمومی کارکردن با اکسید آهن قرمز طبیعی عدم یکنواختی میزان خلوص آن‌ها و در نتیجه عدم یکنواختی قدرت رنگدهی آن‌ها است.

رنگدانه اکسید آهن اخرای سنتزی نسبت به طبیعی دارای خلوص بالاتر ، ثبات خواص و همچنین قدرت رنگ دهی بالاتری است. همین امر موجب شده است که امروزه در بسیاری از صنایع خرید و فروش پیگمنت اخرای سنتزی، جایگزین نوع طبیعی آن گردد.

امروزه خرید و فروش پیگمنت اکسید آهن قرمز با کدهای متنوعی صورت می‌پذیرد. برخی از این کدها شامل کد ،۱۳۰، 101،110 و ۱۸۰ می‌شوند. این پیگمنت‌های معدنی به دلیل ترکیب و ساختار شیمیایی پایدار،  در آب و اسیدهای رقیق حل نمی‌شوند، مقاوم در برابر اسید، قلیا و به طور کامل مقاوم در برابر آب و نور می‌باشد. در این میان، کد ۱۳۰ بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده است.

پیگمنت 130 دارای پایداری و پراکندگی رنگ عالی، قدرت رنگ آمیزی عالی،  قابلیت پوشانندگی عالی ، مقاومت در برابر آب و هوا و نور خوب هست و همچنین می تواند در بسیاری از زمینه‌های مانند صنعت رنگ ، صنعت ساخت و ساز و پلاستیک مورد استفاده قرار بگیرد.

اکسید آهن قرمز یک ماده با ارزش برای بسیاری از صنایع و محصولات است، مانند:
  • رنگ ها و پوشش ها: ااین رنگدانه به عنوان رنگدانه برای انواع رنگ ها و پوشش ها مانند رنگ های معماری، صنعتی، خودرو، دریایی و تزئینی استفاده می شود. اکسید آهن قرمز می تواند پوششی بادوام و زیبا برای سطوح و بسترهای مختلف ایجاد کند.
  • پلاستیک و لاستیک: این رنگدانه به عنوان رنگدانه برای انواع پلاستیک و لاستیک مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی وینیل کلراید، پلی استایرن و سیلیکون استفاده می شود. اکسید آهن قرمز می تواند رنگی زنده و ثابت برای محصولات و کاربردهای مختلف مانند بسته بندی، اسباب بازی، وسایل خانه و لوازم الکترونیکی ارائه دهد.
  • سرامیک و شیشه: این رنگدانه به عنوان رنگدانه برای انواع سرامیک و شیشه مانند سفال، کاشی، آجر، چینی و شیشه های رنگی استفاده می شود. اکسید آهن قرمز می تواند رنگی غنی و گرم را برای مقاصد مختلف هنری و کاربردی مانند سفال، موزاییک و پنجره ارائه دهد.
  • لوازم آرایشی و مراقبت شخصی: اکسید آهن قرمز به عنوان رنگدانه برای انواع لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی مانند رژ لب، رژگونه، سایه چشم، لاک ناخن و صابون استفاده می شود. اکسید آهن قرمز می تواند رنگی طبیعی و مطیع برای رنگ ها و ترجیحات مختلف پوست و همچنین یک ماده ایمن و ضد حساسیت ایجاد کند.

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، کسید آهن قرمز نوعی رنگدانه معدنی است که از ترکیبات آهن و اکسیژن به دست می آید. رنگ قرمز آن بسته به اندازه ذرات و شکل رنگدانه از روشن تا تیره متغیر است. اکسید آهن قرمز بسته به منبع و روش تولید می تواند طبیعی یا مصنوعی باشد.

اکسید آهن قرمز به عنوان رنگ دهنده مزایا و معایب زیادی دارد و برای مصارف مختلف در صنایع و محصولات مختلف استفاده می شود. اکسید آهن قرمز یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین رنگدانه ها در جهان است

اگر برای خرید اکسید آهن قرمز نیاز به مشاوره دارید با کارشناسان هومان تجارت در تماس باشید.
021-91034004
محصولات پیشنهادی اکسید آهن قرمز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منو

گفتگو در واتساپ
نیاز به کمک دارید؟
گفتگو با پشتیبان
سلام👋
از اینکه ما را انتخاب کرده اید متشکریم.
چنانچه درخواستی دارید لطفا جهت سهولت در پاسخگویی موارد زیر را ارسال کنید:
نام شما، نام شرکت، شماره تماس و موضوع درخواست.
با تشکر هومان تجارت ماندگار.🙏