اسپری خشک و یا پودری اسپری کردن (Dry Spray)

اسپری خشک و یا پودری اسپری کردن (Dry Spray)

مقدمه:

اسپری خشک یا پودری اسپری کردن (dry spray) یک پدیده است که در فرآیند اسپری کردن مواد مختلف مانند رنگ‌ها، روغن‌ها، لاک‌ها و غیره رخ می‌دهد. در این پدیده، ماده مورد اسپری بر روی سطح هدف نمی‌چسبد و به صورت پودری یا خشک روی سطح متمایل به ریزش می‌شود.

چرا بر سطح هدف فیلم به صورت پودری ایجاد می‌شود:

در این حالت فیلم رنگ، حالت پودری به خود می‌گیرد که به علت استفاده از رقیق کننده نامناسب و یا کافی نبودن آن می‌باشد.لایه رویی زبر و ناهموار روی سطح فیلم خشک که ذرات به اندازه کافی در هم جریان نیافته‌اند و عموما چسبندگی ضعیف دارند. علت اصلی ایجاد اسپری خشک، ازدیاد سرعت بخارشدگی حلال در مواد اسپری شده است. وقتی ماده اسپری شده از فوهه اسپری خارج می‌شود، حلال آن در محیط رقیق شده و سرعت بخارشدگی حلال افزایش می‌یابد. در نتیجه، ذرات ماده اسپری شده سریعاً خشک و جامد می‌شوند و به صورت پودری روی سطح ترسیم می‌شوند گاهی اوقات مشاهده شده است که وقتی یک نقاش رنگ قابل اسپری را اسپری می‌نماید فیلم حاصل حالت پودری به خود می‌گیرد و در نتیجه براقیت آن به مقدار چشمگیری کاهش میابد.علل پودری شدن یک فیلم حاصل از اسپری ممکن است.به دلایل ذیل باشد:

  • استفاده از تینر ضعیف یا نامناسب با سرعت بخارشدگی بالا
  • کافی نبودن تینر در رنگ جهت رسانیدن ویسکوزیته به یک ویسکوزیته قابل استفاده
  • ورود بیش از حد هوای کمپرسور بداخل پیستوله و در نتیجه بالا بردن فشار باد و یا کاهش فشار در فرآیند اسپری
  • عدم تنظیم و یا میزان نبودن پیستوله
  • کثیف بودن پیستوله
  • مناسب نبودن فاصله دهانه پیستوله از سطح رنگ شونده
  • سرعت انتقال پیستوله توسط شخص رنگ کننده خیلی سریع است
  • درجه حرارت کابین زیادتر از حد معمول بوده و در نتیجه باعث تبخیر سریع‌تر حلال می‌گردد.

 

نتیجه گیری:

به طور خلاصه، اسپری خشک ممکن است مشکلاتی را ایجاد کند، از جمله ناهمواری روی سطح، ریزش غیرمنظم ذرات، کاهش میزان پوشش و عدم تراکم واحدهای اسپری شده. برای جلوگیری یا کاهش اسپری خشک، می‌توان از روش‌هایی مانند تغییر نسبت حلال به ماده، استفاده از حلال با سرعت بخارشدگی کمتر، کنترل دما و فشار در فرآیند اسپری، تنظیم رطوبت هوا و استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تری در دستگاه‌های اسپری کردن استفاده کرد. برای پیشگیری از این مشکل از تجهیزات، تکنیک‌های و همچنین از مخلوطی از آمیزه حلال یا حلال با خشک شوندگی آرام استفاده کنی

منو

گفتگو در واتساپ
نیاز به کمک دارید؟
گفتگو با پشتیبان
سلام👋
از اینکه ما را انتخاب کرده اید متشکریم.
چنانچه درخواستی دارید لطفا جهت سهولت در پاسخگویی موارد زیر را ارسال کنید:
نام شما، نام شرکت، شماره تماس و موضوع درخواست.
با تشکر هومان تجارت ماندگار.🙏